prinsessanella

Alla inlägg under oktober 2011

Av Annika - 30 oktober 2011 17:30

Idag har vi varit på ett jättemysigt fyraårskalas! 

Jag som hade oturen att jobba natt när klockorna skulle ställas tillbaka till vintertid hann sova 3,5 timme innan larmet väckte mig. Hopp i duschen och iväg till barnkalas sådär lagom vimmelkantig. Men det var som sagt ett jättemysigt barnkalas och jag är verkligen glad att jag tog mig i kragen, steg upp och följde med :-) Tack Linda, Per och Ellen för en mysig eftermiddag!

Hur det går med blodsockret vet jag inte att säga ännu. Jim skötte hela kalaset medan jag mest fick sitta med mitt kaffe och vara social. Svaret börjar nog komma krypandes nu om en stund, lagom till jag åker till jobbet igen.

Tolv timmar kvar och sen har jag ledigvecka och jag undrar om jag inte ska fråga Ella om hon också kan tänka sig att ha ledigt med mig. I alla fall någon eller några dagar så att vi kan få lite mystid tillsammans! Bara vara hemma och inte behöva stressa iväg till dagis varje morgon. DET längtar jag efter!


Av Annika - 28 oktober 2011 17:30

Visserligen jobbar jag nattskift och är kanske lite labil pga. det men idag är en sån där jobbig dag när tårarna bara vägrar sluta att komma. 

Står i köket och lagar spenatpaj och gråter... över att Ella fått åka med mommo till stan för att hämta hem kusinerna - UTAN oss, för att hon får äta middag tillsammans med dem UTAN oss, för att hon kommer att vilja sova med mommo, moffa och kusinerna UTAN oss i natt men inte kommer att få det pga. de höga nattvärdena som varit hela veckan.... 

Snacka om labil.... kanske man skulle försöka slå bort alla tankar och bara njuta en liten stund av tystnaden i huset och den ljuvliga pajen som står i ugnen istället.

Sen är det dags för nattskift igen. Jag på jobbet och Jim här hemma.

 
 
 
 

Av Annika - 27 oktober 2011 17:30

Ella blev bjuden på en jättemysig sång-och teaterkväll på skolan i grannbyn igår. Hon har länge pratat om EMMA-skolan och att hon längtar till hon själv ska få gå där så det passade jättebra att få hälsa på. Efter föreställningen så serverades fika i matsalen och Ella var alldeles salig när hon såg fikabordet. Det var inte hennes mamma och pappa.

Bara för två månader sedan så hade hon fått plocka mer eller mindre fritt från bordet men inte nu... Hon fick välja två sorter men snodde till sig en tredje vilket vi lät slinka igenom. Och så ett glas saft.

Nånå, vi doserade jättebra och till kvällsmat låg hon perfekt i blodsocker så man hade ju kunnat tänka sig att vi löst problemet för denna gången. Men nu har vi ju redan lärt oss att det inte alls fungerar så för Prinsessan Ella.

Framåt natten stegrade hennes blodsocker precis som förväntat.

Själv var jag på jobbet men vi höll ändå telefonkontakt för taktiksnack. Även om vi lärt oss att handskas med detta något så när så är det ändå skönt att kunna prata ihop sig om vad man ska göra. 

Dessa nätter med höga värden har hållit i sig ett tag nu och vi funderar på om basalen måste höjas under dessa timmar. Som det sett ut hittills så får hon det absolut minsta som pumpen kan ge dvs. 0,025E/h mellan 22:00-07:00.

Sista sms:et fick jag av Jim strax efter 03:00 och då låg hon på 4,1 vilket ändå känns som ett ganska bra värde vid den tiden. Dock kändes det lite osäkert i natt eftersom hon legat så högt tidigare för att sedan sjunka väldigt snabbt.

Jag slutar egentligen jobbet klockan 06:00 men bestämde mig för att åka hem lite tidigare för att kunna kolla henne igen utan att väcka henne. Då låg hon på 3,8 och självklart så vaknade hon när jag skulle smita ut från hennes rum. Jag gav henne dextrosol och mjölk och sedan fick hon krypa ner brevid Jim för att somna om. Tror att det gjorde susen för sedan har jag inte hört någonting mer.

Själv har jag nu bäddat ner mig i gästrummet tillsammans med katten för att ägna dagen åt att sova. 

Av Annika - 25 oktober 2011 17:30

Lagom till middag så låg Ellas blodsocker på 4,1 och vi tänkte förstås att hon skulle äta bra men icke.... Hon fick sin medicin fördelat på 50/50 vilket innebär att hon fick halva dosen direkt och resterande halvan under en timme. Och så åt hon förstås nästan ingenting.

Vi avbröt dosen men hon hade redan hunnit få ganska mycket så nu kommer hon garanterat att gå låg. Men då kom min smarte man på att det passar ganska bra att vi under dessa kontrollerade former låter henne få en känning för att kunna visa till henne vikten av att äta sin mat. Vi tänker att hon kanske är för liten för att förstå men känner ändå att det är viktigt att redan nu visa henne hur viktigt det faktiskt är att sköta sin diabetes.

För en liten stund sedan sa hon att hon ville ha nåt och jag antar att känningen börjar komma krypande... 

Vi vågar förstås inte dra det för långt och kvällsmaten får bli tidig idag. Ska bli spännande att se vad hennes blodsocker ligger på nu.



Två timmar efter middagen låg hon på 3.1 och var ganska sugen på sin kvällsmat. Jag tror inte att vi kommer att behöva tjata på henne att äta upp :-) 

Känningen blev dock inte så tydligt som vi hade trott.

Av Annika - 23 oktober 2011 17:30

Idag har jag och Ella tagit en ledigt från dagis. Jag går ut på nattskift ikväll och då brukar hon i vanliga fall vara ledig med mig den dagen.

Jag/vi har tillbringat alla lediga dagar plus före och efter jobbet på dagis i snart två månader så en ledig dag kan vi väl ändå få unna oss? :-)

Sen är det en hel vecka tills vi är lediga tillsammans igen.

Hon har länge velat åka till badhuset och idag funderar jag om vi kanske skulle....




Jag monterade isär hennes affär igår kväll och gömde den i gästrummet för att sedan kunna magasinera den för en stund men nu står alla delarna mitt i vardagsrummet igen... planen gick inte riktigt som jag hade tänkt :-O   


 


Jag får göra ett nytt försök ikväll :-)



      Ellas egentillverkade maracas :-)

                   (Innehållet är hennes blodsockernålar)


Idag blev det en härlig dag på badhuset och vi fick med oss Lotta och Casper som sällskap :-)


          



























Av Annika - 23 oktober 2011 17:30

Det har varit en lång natt precis som förväntat... vi vågade somna vid halv tre och sedan ringde klockan igen halv fem. Ella som hade LOVAT att ta sovmorgon vaknade klockan sju och skulle absolut inte sova nåt mer. Härligt! :-S



Idag tänkte jag visa hur det ser ut när vi byter infusionssetet "knappen" var tredje dag. Det är väldigt olika hur Ella mår i detta och idag var en ganska bra dag utan desto mer ångest.


   Först laddar vi en ny ampull med insulin och det är viktigt att knacka bort alla

                luftbubblor.



  




  Ampull och slang är färdig och redo att laddas i pumpen.




  Sedan ska slangen primas/fyllas och ses över så att det inte finns några

                      luftbubblor där heller.




  Såhär ser själva vapnet ut.




  Trollsalvan har verkar i minst 90 minuter för att underlätta proceduren.

               Nu sover huden där den nya knappen ska skjutas in.




  Redo att avfyras. 




  Nålen är inskjuten och när man sedan drar ut den igen så blir bara den lilla slangen på

               2 cm kvar under huden.



  Den nya knappen är nu på plats.




  Pumpen kopplas på och nålen fylls med insulin.




  Ella tar själv bort den gamla knappen.







Nu är det tre dagar till nästa gång.....


Idag var alltså en bra dag för knappbyte och det gick förvånansvärt smärtfritt.

I torsdags däremot så hade Ella valt att placera trollsalvan på magen och när vi skjöt in nålen så lyckades den träffa en nerv och Ella skrek rakt ut. 

Det enda att göra i det läget är att ta bort den och börja om igen. Inte helt enkelt med den smärtan i färskt minne och det krävdes mycket övertalning för att få skjuta in den igen.

Det tog styggt även på oss och efteråt så gick det inte att trycka tillbaks känslorna längre. Fy f*n för att tvingas utsätta sitt barn för detta!

 
 
 
 
 

Antal kommentarer: 1

 
 

2011-10-25 17:41:11 - Angelica

Shit, vad duktiga ni är alla tre! Kram!

Av Annika - 23 oktober 2011 17:30

Tidigare ikväll så kommenterade jag skrattande att Ella njuter av att mumsa lördagsgodis på kvällen men att mamman och pappan lär få vara vakna hela natten efteråt. Hade jag bara vetat så hade jag inte skrattat. Inte heller hade vi låtit henne äta allt sitt godis efter klockan 18:00 för nu sitter vi här.

Hon är skyhög i sitt blodsocker! Vi har primat om infusionssetet, infarten verkar vara som den ska och ändå svarar hon inte alls på korrigeringarna. 

Nu är klockan strax efter 01:00 och senaste sticket visade på 17,7!!

Det är ett jäkla övervägande om hur vi ska handskas med det då vi också av tidigare erfarenhet vet att hon kan sjunka väldigt snabbt när hon väl börjar svara på insulinet.

Så nu sitter vi här... 20 min kvar innan vi kan ta nästa beslut. Tror att det blir en lång natt! Och vi har bestämt oss; i det här huset äter vi godis på dagtid! 

 
 
 
 
 

Antal kommentarer: 4

 
 

2011-10-23 11:12:41 - Veronica arbor_vitae82@hotmail.com

Jättefin blogg! :-) Är dock lite nyfiken till varför lördagsgodis.. Har en i familjen med diabetes och vet att råden inte är riktigt så stränga som förr vad gäller kosten, men det verkar så "dumt" att ge sött när man vet hur det påverkar blodsockret. Förstår att det är en kär vana med lördagsgodis men sockerfritt godis, hemmagjort godis (där man vet vad som är i och mindre socker). Menar inget illa, undrar mest.. Nyfiken. Ni kämpar på bra!!
 
 

2011-10-23 21:52:32

Hej! Kul med respons :-)
Svaret på varför vi ger henne lördagsgodis är enkel! Hon är 4 år och har just fått diabetes. Livet har verkligen ställts på ända och det är mycket som blivit förändrat till det sämre i hennes ögon. Vi har inte mage att plocka bort även lördagsgodiset som hon alltid sett fram emot. 
Vi byter ut en del mot sockerfritt och försöker sakta men säkert att övergå till andra alternativ för att förhoppningsvis kunna sluta helt med godis på lördagar. 
Som tur är så går det ju att medicinera för allt hon äter inklusive godis. Man måste bara lära sig hur just hennes kropp och blodsocker reagerar på allt hon äter. Man får ta allt i små steg.(flower)
 
 

2011-10-27 09:00:08 - Tove Www.minasotabarn.blogspot.com

Hej! Ramlade just in här av en slump. 

Förstår att det är jobbigt, men ni kämpar på tappert! Det kommer att bli vardag även av detta!

Vad det gäller det här med godis och andra sötsaker. Jag vet ju att det finns lika många förhållningssätt som det finns familjer med diabetes. Och man måste ju hitta det som funkar för sin egen situation! 

Vårt absoluta mål är att grabbarna ska känna sig som alla andra i den mån det går (3 och 5 år, diabetes ca 2,5 år på båda) Vi tycker att det är självklart att de ska ha lördagsgodis, men under rätt omständigheter. T.ex en vanlig tablettask. Lätt att dosera med en faktiskt mängd, och rätt på maten. Och förlängd bolus. Vi vill lära grabbarna att de kan äta "vad de vill" men det måste skötas på rätt sätt. Sen är det klart att det finns lättare alternativ. En skål med popcorn har förgyllt många lördag kvällar.
 
 

2011-10-28 18:33:07

Tack Tove! Det är så skönt att höra att fler tänker lika som oss. Då är det kanske inte helt fel ändå :-)
Har läst på din blogg och det ger oerhört mycket stöd att läsa om andra i samma situation, tack!

Av Annika - 22 oktober 2011 17:30

Jag sa till gänget att träna på sina fulaste grimarser för en liten fotosession

och här är resultatet :-)


                       


Vi har länge försökt hitta någonting till denna vita tråkiga vägg i vårt vardagsrum och 

NU har vi äntligen fått den perfekta dekorationen!


                       

Presentation


PrinsessanElla
har nu hunnit bli en sjuåring som debuterade i Diabetes Typ1 i augusti 2011. Den här bloggen handlar om vårt liv efter att det ställts på ända.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards