prinsessanella

Alla inlägg under juni 2013

Av Annika - 18 juni 2013 23:06

Så äntligen kom han, vår lillebror som vi längtar så länge efter.
Han kom lite tidigare än vi trott med planerat kejsarsnitt och Ella är förstås en mycket stolt storasyster.
Och jösses vad stor hon blev helt plötsligt! Jag tänker på det varje gång jag kramar henne, håller henne i handen eller lyfter henne. Nu kan jag verkligen förstå vad föräldrar pratat om när de fått småsyskon :-)
Som en bomb slog även 6-års trotsen till. Iofs innan lillebror kom men jösses så tydligt det var. Vi inser att vi varit otroligt skonade från de flesta former av trots fram till nu ?
Det bästa sättet jag kommer på att beskriva hennes sätt är; attitydproblem! Usch!
Inte nog med det så ligger vi sedan förlossningen inskrivna på barnkliniken med lillebror. Ella bor hos mommo och hälsar på här om dagarna. Inte alls som någon av oss tänkt att det skulle bli.
Ella åkte på jordens förkylning och hennes socker ser ut därefter. Samtalen med mommo blir många på ett dygn.
Nu hoppas vi innerligt på att få komma hem och bli en hel familj snart igen. Få lite vardag med vår nya familjekonstallaton. Njuta av det nya och låta Ella känna att han verkligen är hennes ?
Vi är som sagt inlagda på Barnkliniken. I samma rum där vi låg med Ella när hon fick diabetes. Vi känner oss "hemma" i miljön och Ella trivs att komma hit. Vi hade tom. "turen" att det var Ellas doktor som jobbade när lillebror skrevs över från bb till barnkliniken på natten när han var 1 1/2 dygn gammal. Underbara och engagerade sköterskor som vi "känner" sedan innan och som "känner" oss.
Vi kan då bara säga gott om vår klinik här i Gällivare! Här känner man sig trygg och vet att barnen får bästa vård.
Snart är lillebror Elton pigg nog att åka hem till sin storasyster.


Av Annika - 18 juni 2013 23:05

Så äntligen kom han, vår lillebror som vi längtar så länge efter.
Han kom lite tidigare än vi trott med planerat kejsarsnitt och Ella är förstås en mycket stolt storasyster.
Och jösses vad stor hon blev helt plötsligt! Jag tänker på det varje gång jag kramar henne, håller henne i handen eller lyfter henne. Nu kan jag verkligen förstå vad föräldrar pratat om när de fått småsyskon :-)
Som en bomb slog även 6-års trotsen till. Iofs innan lillebror kom men jösses så tydligt det var. Vi inser att vi varit otroligt skonade från de flesta former av trots fram till nu ?
Det bästa sättet jag kommer på att beskriva hennes sätt är; attitydproblem! Usch!
Inte nog med det så ligger vi sedan förlossningen inskrivna på barnkliniken med lillebror. Ella bor hos mommo och hälsar på här om dagarna. Inte alls som någon av oss tänkt att det skulle bli.
Ella åkte på jordens förkylning och hennes socker ser ut därefter. Samtalen med mommo blir många på ett dygn.
Nu hoppas vi innerligt på att få komma hem och bli en hel familj snart igen. Få lite vardag med vår nya familjekonstallaton. Njuta av det nya och låta Ella känna att han verkligen är hennes ?
Vi är som sagt inlagda på Barnkliniken. I samma rum där vi låg med Ella när hon fick diabetes. Vi känner oss "hemma" i miljön och Ella trivs att komma hit. Vi hade tom. "turen" att det var Ellas doktor som jobbade när lillebror skrevs över från bb till barnkliniken på natten när han var 1 1/2 dygn gammal. Underbara och engagerade sköterskor som vi "känner" sedan innan och som "känner" oss.
Vi kan då bara säga gott om vår klinik här i Gällivare! Här känner man sig trygg och vet att barnen får bästa vård.
Snart är lillebror Elton pigg nog att åka hem till sin storasyster.


Av Annika - 5 juni 2013 14:11

Här uppe i norr vet man aldrig hur det blir med årstiderna. Ska vi få någon vettig sommar i år eller ska den regna bort i år igen?
Ena veckan hade vi 1m snö på gräsmattan och nästa vecka var sommaren här. Vi har haft underbara veckor med värme upp emot 28 grader. Det är inte ofta vi kan bada innan midsommar.
Två dagar kvar på dagis. På måndag ska vi besöka nya skolan och det är nog med skräckblandad förtjusning som vi ser fram emot hösten. Mest är det nog mamma i familjen som oroar sig i det här läget. Hur ska det bli med allt?
Ny skola, nya fröknar, nya barn... så otroligt mycket nytt på en gång. Hur ska vi få till en vettig vardag? Jag kommer som tur är att vara mammaledig i höst och det känns som en trygghet att veta att jag kan lägga obegränsat med tid till Ellas nya inskolning.

Vi har fått två nya familjemedlemmar också. Salt & Peppar är våra otroligt lurviga och mysiga kaninbebisar. Den enda som saknas nu är lillebror men om två veckor ska även han vara här på riktigt :-)

Vanligtvis brukar vi flacka Sverige runt på semestern men i år blir det annorlunda. Så nu hoppas vi verkligen på en riktig sommar med sol, värme och bad här uppe i norr.

Vi hoppas också att diabetesen ska hålla sig i schack. I vår har vi haft en period då Ellas socker skenat iväg totalt under främst nätterna. Med värmen och alla sommaraktiviteter tvärvände allt och nu har hon mest låga värden följt av alltför många känningar.
Härom dagen satt hon i studsmattan och fick en kraftig känning. Hon bad sin kompis ropa på mig eftersom hon själv inte orkade vilket kompisen inte alls ville hjälpa till med.
När Ella själv väl ropade på mig att hon kände sig låg så fick hon till svar; "Då duger det inte att sitta där utan då måste du komma och ta ett stick". Jag gick före henne in i huset för att hämta sticket och när hon väl kom in efter mig så rasade hon näst intill ihop i mina armar. Hon hängde i min famn och grät.
Ja fy fasen, vilken skitmamma jag var i det läget! Efter druvsocker, vatten och lite senare mat i magen så mådde Ella bättre och vi kunde prata om det som hänt.
Jag lovade att aldrig mer reagera så nonchalant när hon säger att hon känner sig låg. Hon själv ska försöka att tydligare tala om när hon blir sådär jättelåg och svag.
Till hennes kompis fick vi berätta vikten av att man tar Ella på allvar och hjälper henne när hon ber om det.
Aldrig mer ska jag förutsätta att mitt barn är tillräckligt stark för att komma till mig efter hjälp! Aldrig mer ska jag bemöta henne med den nonchalans som jag gjorde den eftermiddagen. Min älskade unge som är så himla stark, modig och tuff! 

Presentation


PrinsessanElla
har nu hunnit bli en sjuåring som debuterade i Diabetes Typ1 i augusti 2011. Den här bloggen handlar om vårt liv efter att det ställts på ända.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards