prinsessanella

Alla inlägg den 8 oktober 2011

Av Annika - 8 oktober 2011 17:15

Veckorna bara springer iväg och nu har vädergubbarna sagt att snön är påväg...

Dags att förbereda för vintern med andra ord och det är med högst blandade känslor.

Det är vissa tider på året då vi verkligen ifrågasätter vårt val att flytta från Göteborg men det är bara att rida ut stormen.

Veckan har varit ganska stabil. Ella fick för första gången vara själv hemma hos sin moster i veckan. Hon hade helst sett att hon fick sova över också och det visar väl på att hon känner sig trygg hemma hos dem :-) Hon har varit ganska orolig för att bli lämnad på andra ställen så jag vill ge en eloge till Camilla & Jimmie som ger henne sån stor trygghet <3 Det är mycket värt för Ella och det är lika mycket värt för oss!

I övrigt har veckan gått utan några större utsvävningar. Barngympa som vanligt och den orkade hon med jättebra! :-)

Det är Jim som varit med på dagis hela veckan då jag har jobbat förmiddag men när jag hämtade henne i fredags så märkte jag jättestor skillnad på fröknarna. De kändes mycket lugnare och pratade om när vi ska börja lämna henne där själv :-) När de skulle äta mellis så tog fröken Lotta insulinpumpen och knappade självsäkert in den dos som jag räknat ut. Wow! :-) Det känns som att vi kan börja ana fortsättningen av ett "vanligt" liv och det gör mig såå glad! 

För bara någon vecka sedan så kändes det som en livstid till att hon skulle kunna vara på dagis utan oss och nu ser vi helt klart att den dagen börjar närma sig. Det känns stort och då är otroligt mycket vunnet! :-)

Jag och Ella har alltid tyckt om att gå på café och har verkligen levt i den fikakulturen som är. Det fick förstås ett absubt slut när diabetes flyttade in.

Men i veckan så bestämde jag mig för att ni var det dags igen och hennes min när jag berättade att vi skulle gå och fika var obetalbar! Hon fick välja själv och det blev naturligtvis den värsta tänkbara kladdkakan :-O

Men det löste jag jättebra om jag får säga det själv och hennes blodsocker höll sig på en jämn nivå trots dåliga förutsättningar. Självförtroendeboost igen! :-)

Nu är det hur som helst lördag och "trollsalvan" ligger och verkar inför byte av infusionsetet. Ella har sprungit över till mommo och moffa en stund innan det är dags. Nu har hon förstått att trollsalvan är att lita på och ångesten har minskat avsevärt. Lite orolig var hon idag men det berodde på att vi valde att lägga bedövningen ovanför troslinningen denna gången och det har vi inte testat förut. 

Sen är det lördagsgodisdags.... De senaste två veckorna har vi lyckats smuggla in sockerfritt godis men igår plockade hon själv en påse med smågodis i affären och det kommer säkerligen att bli större sviter idag än tidigare veckor.

Jag känner mig inte orolig. Inte idag i alla fall. Det känns som att vi börjar få koll på det här :-)

Dags att få på sig lite kläder och börja montera ihop studsmattan innan snön kommer!

Trevlig helg allesammans!


 
 
 
 
 

Antal kommentarer: 1

 
 

2011-10-08 16:51:11 - Lena L

Åh vilket glatt och härligt inlägg! :) Vad skönt att de mesta börjar lätta och ljusna för er nu, allt verkar bara gå framåt nu och skönt är väl de! Ha en riktigt mysig helg. Kram!

Av Annika - 8 oktober 2011 17:15

    

  Ella och Takida.

  Hade jag inte varit så allergiskt själv så hade hon absolut fått ett marsvin.


    

  Ella och Molle. Världens snällaste hund som bara snällt luffsade brevid henne när de gick       på promenad. Han blev överkörd i somras och är nu i hundhimlen :-(

  Vi kan absolut tänka oss en familjehund så småningom men är oense om hundras. Jim vill     ha en jakthund, Ella en Chihuahua och jag kan tänka mig en Bishon Havanais. Den enda       rasen vi är något så när ense om är Fransk Bulldog...

  Man kan med andra ord aldrig förutspå hur den här historien slutar :-)


      


  Ella hälsar på hos Bosse :-) Själv vill hon ha en barnhäst "för det kan barn ha".... antar att     det är en i mindre modell? 


    


  Jag tycker att denna bilden talar för sig själv.

 
 
 
 
 

Antal kommentarer: 1

 
 

2011-10-08 18:59:33 - Mariette

Bilden är ju helt underbar, hon blir nog en riktig hästtjej. Kram :P

Presentation


PrinsessanElla
har nu hunnit bli en sjuåring som debuterade i Diabetes Typ1 i augusti 2011. Den här bloggen handlar om vårt liv efter att det ställts på ända.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards