prinsessanella

Direktlänk till inlägg 26 september 2012

Liten blev stor.

Av Annika - 26 september 2012 10:32

I morse packade vi Ellas rygga med lilla matsäcken, sittunderlag, sticket och ett druvsockerrör och sedan iväg till dagis.

Lilla fröken som alldeles nyss började på dagis och var minst och yngst av dem alla är nu en av de äldsta och har fått börja i den efterlängtade Stjärngruppen. Vad hände?!

Ibland slås man som förälder av en sån stolthet att man skulle kunna spricka. Precis den känslan bubblade inom mig imorse när jag spanade efter den lilla gruppen med barn och fröknar som promenerade iväg mot skogen denna soliga och höstkyliga morgon. 

Och som pricken över i:t så har jag nu ett par timmar "egentid" innan jag själv ska iväg till jobbet. 

Listan är lång på vad jag tänker mig hinna med under dessa timmar och nu sitter jag hemma i soffan med en kopp kaffe och datorn. Känner att jag behöver ta vara på den här lilla stunden för mig själv! Om jag hinner så betar jag även av nåt på min lilla lista.


Igår hade vi en tid på Barnkliniken för att utvärdera senste insulinförändringarna och vi kunde konstatera att det blivit en hel del bättre. De skyhöga nätterna då Ellas kropp inte alls svarat på insulinet verkar vara passerat. I alla fall för stunden.

Däremot ligger hon ännu lite pressat under dagen med för många insulinkänningar till följd så där har vi gjort ännu en förändring och hoppas att det ska hjälpa henne att må bättre under dagistimmarna.


Sedan Ella fick sin nya Animas Vibe-pump så har vi väntat på att få testa dess nya CGM-funktion men fick nu veta att vi inte kommer att få det :-( Tydligen så bekostas det bara till dem som har speciellt besvärliga blodsockerkurvor och dit klassar inte Ella i det här läget.

CGM-funktionen innebär kontinuerlig glukosmätning genom en sensor som sätts i underhudsfettet. På den klickas en sändare fast som sedan skickar värden till pumpen var 5:e minut. I pumpen kan man sedan se om blodsockret är på väg upp eller ner och hur snabbt det går. Man kan även se trender över hur det har sett ut över tid för att enklare kunna anpassa insulinbehandlingen.

Nu verkar det dessvärre inte som att vi kommer att få nytta av denna funktion och då kanske valet av en pump med fjärrkontroll kan vara ett alternativ i alla fall.


Läs mer om Ellas pump Animas Vibe; http://rubinmedical.se/?DocumentIDSub2=87&DocumentIDSub=37&DocumentID=36&Show3=(1)&Show2=(0)&Show=(4)&Lang=sv_SE


 
 
 
Ingen bild

Erika Rosengren

27 september 2012 08:37

Hej igen. Vi fick prova kontinuerlig blodsockermätare till vår lilla Linnea och jag kan trösta dig med att den för vår del inte var någon hjälp. Dels blev jag mer eller mindre besatt av att kolla den + att den inte kalibrerades som den skulle trots många fler manuella stick vilket gjorde att den visade helt fel. Läkaren ställde sig i och för sig helt frågande till detta för det var ingenting som hon hade varit med om tidigare så det kan ju för all del ha varit ett "måndagsexemplar" vi fick. Kontentan var i alla fall att den orsakade mer stress vilket vi verkligen inte behövde. Vi upplever just nu precis likadana nattliga blodsockerstegringar som ni tycks ha haft där insulinet är tandlöst *suck*. Ska på kontroll idag så hoppas på stöd och hjälp från läkaren. Roligt att läsa att Ella har det bättre!

Annika

1 oktober 2012 09:34

Hej Erika!

Vad tråkigt att det inte fungerade som det skulle men jag är glad för att du delade med dig. Helt klart en annan vinkel att se det ifrån och jag kan absolut tänka mig att jag hade kunnat hamna i samma besatthet att hela tiden kolla mätaren.
Nog känns det lite hopplöst när nätterna är rakt igenom jobbiga och deras små kroppar inte reagerar som förväntat. Hur gick läkarbesöket? Har ni gjort några förändringar som hjälpt?

 
Ingen bild

Erika Rosengren

3 oktober 2012 11:50

Hej igen
Läkarbesöket gick jättebra, långtidsvärdet ligger på 47 mmol/mol och läkaren gav oss råd om hur vi skulle ändra doserna inför natten och det har gjort underverk. Inte tillräckligt för att jag ska våga mig på att hoppa över några stick, ännu men det är det vi jobbar på. Däremot fick vi oss en tankeställare när vi efter läkarbesöket bestämde oss för att passa på att inhandla vinterkläder till tjejerna vilket tog alldeles för lång tid med för dålig planering. Linnea fick en känning med 2,5 mmol och fick tvingas äta druvsocker då hon hellre ville sova (hon hade fått hoppa över middagsluren till följd av läkarbesöket). Man måste helt enkelt inse att man har ett barn med handikapp...

Annika

3 oktober 2012 14:07

Jo, det är klurigt det där. Jag kan tänka mig att det är än lite svårare ju yngre barnet är. Fördelen med att de blir äldre är väl att de kan beskriva hur det känns så att man kanske kan hjälpa dem i god tid.
I Ellas fall så hinner det dock gå alldeles för lång när hon inte "har tid" att reagera på att hon börjar bli låg och då blir det jobbigt i alla fall.
Vad gäller sticken på natten så kommer man säkert aldrig ifrån den lilla oron som gnager i en om att man vill ta det där extra sticket.
Nu ska jag verkligen försöka få färdigt era nattlinnen så fort som möjligt. Det har varit alltför mycket annat som kommit emellan hela tiden men nu hoppas jag kunna fixa dem i veckan :-)

 
Ingen bild

Erika Rosengren

4 oktober 2012 08:10

Du ska alls inte känna någon press! Är det någonting vi inte behöver som diabetesföräldrar så är det mer stress.

Annika

4 oktober 2012 13:35

Det har du verkligen rätt i :-)
Men nu råkar jag vara färdig med nattlinnena så om du ger mig din adress så lägger jag dem på lådan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 30 september 2015 23:13

Nu har hon äntligen fått sin nya slanglösa Omnipod och det känns som ett nytt kapitel i vår diabetesbok. Den skänker Ella så mkt mer frihet. Nu slipper hon "klumpen" runt midjan som studsat och varit i vägen vid lek och stoj. Och äntligen kan hon ha ...

Av Annika - 8 juni 2015 09:45

En vecka kvar till sommarlov! Ella är ivrig som alla andra barn. Jag minns själv hur förväntansfull man var inför sommarlovet :-) Denna sommar har vi inga planer på att kajka Sverige runt med husvagn utan tänker oss en lite mer stillsam semester. V...

Av Annika - 9 mars 2015 01:36

Ella har fått en alldeles egen CGM. Vårt försäkringsbolag bekostade sändare och mottagare medan sjukhuset står för förbrukningsmaterialet. Vilken känsla! Vilket framsteg! Och inte nog med det. Vi har även börjat använda oss av Nightscout och jag ska ...

Presentation


PrinsessanElla
har nu hunnit bli en sjuåring som debuterade i Diabetes Typ1 i augusti 2011. Den här bloggen handlar om vårt liv efter att det ställts på ända.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards