prinsessanella

Direktlänk till inlägg 30 september 2011

Döden

Av Annika - 30 september 2011 17:30

Döden är nåt som vi inte funderat så mycket på innan diabetes kom in i vårt liv. 

Ganska snabbt kom frågan; "Ska jag ha den här knappen tills jag dör eller vad??" och sedan har tankarna rullat på.

Vi försöker med olika medel få henne att på något sätt acceptera sin diabetes. Få henne att förstå att hon ändå kan göra samma saker som alla andra, äta mer eller mindre vad hon vill och framför allt att hon har samma framtid som hon tidigare pratar om. Träffa en "egen pojke", bo i ett hus och få egna bebisar.

Vår plan är att inte prata så mycket sjukdom utan hellre roliga saker och gärna framtid. 

Idag satt hon på toaletten på sjukhuset. Vår dotter blir alltid bajsnödig när vi är iväg och jag har nog suttit med henne på de flesta kund och personaltoaletter i vår stad :-)

Hur som helst så ville hon att jag skulle berätta en historia. Jag tog den om en fyraårig flicka som växte upp och träffade en pojke, bodde i hus och fick en egen liten flickbebis. Hon satt alldeles tyst och lyssnade tills jag var färdig och sen frågade hon; "Är det jag som är den där flickan?"

En av de första kvällarna hemma efter sjukhusvistelsen och jag skulle säga god natt till henne så sa hon till mig; "Om nån ska göra så jag åker upp till himlen så ska jag hålla i mig så hårt jag bara kan".

När hon sedan vaknade på morgonen så berättade hon att hon hade drömt att doktorn gjorde så att hon kom upp till himlen.

 
 
 
 
 

Antal kommentarer: 2

 
 

2011-10-04 09:49:19 - Anna.Sannapanna115@hotmail.com

Kära vän! Kan inte föreställa mig vad ni går igenom, barn ska inte behöva tänka på döden. Förstår att du är ledsen. Kraaaam
 
 

2011-11-03 19:54:21

Tack Anna! (heart)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 30 september 2015 23:13

Nu har hon äntligen fått sin nya slanglösa Omnipod och det känns som ett nytt kapitel i vår diabetesbok. Den skänker Ella så mkt mer frihet. Nu slipper hon "klumpen" runt midjan som studsat och varit i vägen vid lek och stoj. Och äntligen kan hon ha ...

Av Annika - 8 juni 2015 09:45

En vecka kvar till sommarlov! Ella är ivrig som alla andra barn. Jag minns själv hur förväntansfull man var inför sommarlovet :-) Denna sommar har vi inga planer på att kajka Sverige runt med husvagn utan tänker oss en lite mer stillsam semester. V...

Av Annika - 9 mars 2015 01:36

Ella har fått en alldeles egen CGM. Vårt försäkringsbolag bekostade sändare och mottagare medan sjukhuset står för förbrukningsmaterialet. Vilken känsla! Vilket framsteg! Och inte nog med det. Vi har även börjat använda oss av Nightscout och jag ska ...

Presentation


PrinsessanElla
har nu hunnit bli en sjuåring som debuterade i Diabetes Typ1 i augusti 2011. Den här bloggen handlar om vårt liv efter att det ställts på ända.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards