prinsessanella

Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Nu är glada julen slut

Av Annika - 27 december 2011 12:15

Nu kan man väl säga att självaste julen är över och den har gått över förväntan. Vi, eller kanske mestadels jag, kände en viss oro för hur vi skulle taklas med allt småätande och alla sötsaker som hör till vårt julfirande. Hittade en suverän maillista där jag kastade ut en fråga om hur andra familjer handskas med just julen och fick jättemånga bra svar - mycket uppskattat! 

Jag har nu insett att vi inte alls småäter på samma sätt som innan vi fick diabetes i familjen och det höll i sig ganska bra även under helgdagarna. Det var inte alls några större problem att dutta i henne insulin för det lilla hon smååt. Det högsta värdet kom på julaftonskvällen och låg på 9,8. I övrigt fina värden rakt igenom! :-)


En annan fundering som jag har.

Det händer ganska ofta att Ella ligger runt 2,6 i blodsocker när hon vaknar på morgonen men inte alls verkar påverkad av det. Däremot blir hon allt som oftast betydligt mer påverkad om hon går ner såpass lågt under dagen. Men inte alltid det heller.

Jag blir inte klok på dessa låga värden med känningar/icke känningar.

Idag var vi ute på mellandagsrea och redan i andra affären ville hon plötsligt bli buren. Jag hade inte alls tankarna på att hon skulle vara låg och reagerade inte direkt. Först i nästa butik kollade vi ett socker och då låg hon på 2,7 och var märkbart påverkad. 

Slarvigt av oss att inte reagera tidigare och i det läget kan man inte låta bli att känna sig som en dålig mamma. Inte för att det var någon fara med henne men eftersom vi vet att hon inte alltid kan sätta ord på att hon mår dåligt så bör vi helt klart vara snabbare på att reagera på hennes tecken.

 
 
 

 
 
Ingen bild

Marina

1 februari 2012 09:13

Hej! Hamnade på din hemsida via länken från betamed listan och har läst några av dina senaste inlägg. Såg att du skrev att Ella har haft upprepade problem med förstoppning och tanken slog mej att ni kanske ska kolla om hon kan vara glutenintolerant! Ni kanske redan har gjort det och i så fall kan du bara strunta i detta inlägg. Men eftersom jag själv är mamma till en kille med både diabetes och glutenintolerans så gjorde jag den kopplingen - har hört att symptomen lika gärna kan vara förstoppning som lös mage ...

Annika

1 februari 2012 09:15

Hej Marina!
Tanken och oron om glutenintolerans har funnits sedan Ella fick diagnosen diabetes och jag frågade även om de kunde ta prover på det redan när vi var inlagda första gången. Då tyckte läkaren inte att det behövdes ännu men vid nästa återbesök så ska jag trycka på det igen. Hon har även ovanligt mycket gaser och klagar alltid emellanåt om ont i magen. När hon var yngre så var det ett sätt för henne att tala om att "nåt" var fel men nu tror jag ändå att hon kan specificera sina smärtor lite bättre.
Tack för att du tog dig tid att skriva! Jag uppskattar verkligen all hjälp och alla tips vi kan få i olika situationer. Det är även skönt att bara ha kontakt med andra familjer i samma situation.
Gott Nytt År på er!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 30 september 2015 23:13

Nu har hon äntligen fått sin nya slanglösa Omnipod och det känns som ett nytt kapitel i vår diabetesbok. Den skänker Ella så mkt mer frihet. Nu slipper hon "klumpen" runt midjan som studsat och varit i vägen vid lek och stoj. Och äntligen kan hon ha ...

Av Annika - 8 juni 2015 09:45

En vecka kvar till sommarlov! Ella är ivrig som alla andra barn. Jag minns själv hur förväntansfull man var inför sommarlovet :-) Denna sommar har vi inga planer på att kajka Sverige runt med husvagn utan tänker oss en lite mer stillsam semester. V...

Av Annika - 9 mars 2015 01:36

Ella har fått en alldeles egen CGM. Vårt försäkringsbolag bekostade sändare och mottagare medan sjukhuset står för förbrukningsmaterialet. Vilken känsla! Vilket framsteg! Och inte nog med det. Vi har även börjat använda oss av Nightscout och jag ska ...

Presentation


PrinsessanElla
har nu hunnit bli en sjuåring som debuterade i Diabetes Typ1 i augusti 2011. Den här bloggen handlar om vårt liv efter att det ställts på ända.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards