prinsessanella

Direktlänk till inlägg 9 december 2011

Strålande jul

Av Annika - 9 december 2011 12:15

Tiden bara rinner iväg och snart är julen här :-)

För första gången satsar jag stenhårt på kvalitét snarare än att stressa runt för att hinna med en massa. Visserligen brukar det väl dra ihop sig ju närmare julafton vi kommer men jag ska verkligen försöka ha en stressfri jul. Utvärdering kommer efter helgerna :-)

Igår hade vi pyssel på förskolan och det var jättemysigt! Nu har vi mycket fint pyssel i julgranen här hemma. 

Vi har även bakat både pepparkakor och lussebullar och gjort ett pepparkakshus och det är låångt mer än jag brukar ta mig tid till. 

Tanken var även att vi skulle producera lite julgodis men Ella åkte iväg till en kompis så jag tog mitt vinglas och la mig på soffan istället.

Imorgon beger vi oss till Luleå för lite sista julhandel, lek på Leos Lekland och mys hemma hos min farbror med familj. På söndag får det bli vägen om IKEA innan vi styr kosan hemåt igen.


Ella har fått sin nya pump och än så länge känns den som den gamla. Vi vet ju att den har fler funktioner och planen är väl att vi i alla fall ska testa två "knappar" men det blir tidigast i januari då sjukhuset inte har fått det upphandlat ännu. Är lite skraj över tanken på att skjuta två knappar var tredje dag men det är helt klart värt ett försök. Vore ju underbart att kunna se vart blodsockret är påväg och det skulle samtidigt bespara många extra stick i armarna. 

Det är sorgligt att se Ellas sönderstuckna underarmar...


Fröken har fått så himla dålig aptit den sista tiden. Härom kvällen åt hon knappt nån middag alls men fick all sitt insulin. Vi skulle iväg och handla direkt efterråt och förstod naturligtvis hur det skulle sluta. Vi hann inte ens in i affären innan känningen kom och blodsockerkollen visade att hon låg på 2,4. Ännu ett försök att förklara för henne vikten av att få i sig mat.

I morse när vi steg upp så frågade jag henne om vi skulle ta ett stick och sen fixa frukost. Hon ville bara ta ett stick men var inte sugen på frukost ännu. Då låg hon på 2,9 och var inte alls påverkad.... märkligt! Men när gröten väl stod på frukostbordet så slank den förstås ner utan större bekymmer.

 
 
 
 

 
 
Tove

Tove

1 februari 2012 09:21

När grabbarna bus här gör liknade här, fått insulin men vill inte äta, då brukar jag helt enkelt ställa fram ett stort glas mjölk istället- då brukar det reda sig! Faktum är att jag i möjligaste mån försöker undvika diskutera mat. Med två grabbar och en lagom (stor!) del trots vill jag inte att ätandet bli en del av trotsen och källa till diskussion. Alltså blir det den där mjölken eller t.o.m säknking av basalen om matintaget inte räcker.
Ps. Njut du av det där vinglaset i soffan!

http://www.minasotabarn.blogspot.com

Annika

1 februari 2012 09:22

Tack för ditt inlägg Tove! Det är både roligt och skönt med respons på det man skriver och att dessutom få lite tips är super!
Jag ska nog tänka på att inte tjafsa så mycket om maten. Nu har vi alltsom oftast tråkiga matsituationer med mycket tjat och det är verkligen inget roligt för nån av oss.
Har inte ens tänkt på att man faktiskt kan dra ner på Basalen så det ska vi helt klart testa vid tillfälle.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 30 september 2015 23:13

Nu har hon äntligen fått sin nya slanglösa Omnipod och det känns som ett nytt kapitel i vår diabetesbok. Den skänker Ella så mkt mer frihet. Nu slipper hon "klumpen" runt midjan som studsat och varit i vägen vid lek och stoj. Och äntligen kan hon ha ...

Av Annika - 8 juni 2015 09:45

En vecka kvar till sommarlov! Ella är ivrig som alla andra barn. Jag minns själv hur förväntansfull man var inför sommarlovet :-) Denna sommar har vi inga planer på att kajka Sverige runt med husvagn utan tänker oss en lite mer stillsam semester. V...

Av Annika - 9 mars 2015 01:36

Ella har fått en alldeles egen CGM. Vårt försäkringsbolag bekostade sändare och mottagare medan sjukhuset står för förbrukningsmaterialet. Vilken känsla! Vilket framsteg! Och inte nog med det. Vi har även börjat använda oss av Nightscout och jag ska ...

Presentation


PrinsessanElla
har nu hunnit bli en sjuåring som debuterade i Diabetes Typ1 i augusti 2011. Den här bloggen handlar om vårt liv efter att det ställts på ända.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards